woensdag 5 maart 2014

De Kaki





De kaki vrucht.

De kaki vrucht groeit aan een grote boom net als de bekende appeltjes.
Er zijn verschillende kaki’s te vinden.
Deze vrucht bevat geen pitten en is heerlijk zoet van smaak.
Ik weet niet precies waar de vrucht vandaan komt maar ik hoorde laatst dat hij vooral in Israël groeit.

De kaki vrucht zit borden vol met antioxidanten.
Antioxidanten  beschermen onze cellen tegen vrije radicale.
Vrije radicale zijn gevaarlijke atomen die ontstaan door verschillende processen in de cellen.
De vrije radicale richten schade aan bij onse gezonde cellen.

Ook bevat de kaki heel veel voedingsvezels wat weer goed is voor je stoelgang.
De kaki verlaagt de bloeddruk en je lichaamstemperatuur.
Er zitten calcium, magnesium, ijzer  en  vitamine in deze vrucht, onder andere: vitamine  A en  C.
En de vrucht zit vol met foliumzuur wat goed is bij de zwangerschap.
Dat is natuurlijk ook niet onbelangrijk.

Ik kende de vrucht nog niet maar ik vond hem heerlijk.
Je kunt het goed gebruiken als tussendoortje, door de vezels vult het ook best wel goed.

Je kunt de kaki het beste op kamertemperatuur bewaren, tenzij hij echt heel rijp is dan raad ik de koelkast aan.
De vrucht rot het eerste bij het kroontje dus controleer deze goed voor dat je het koopt.
Sommige verkopers zijn geneigd om de kaki’s op zijn kop te leggen zo dat je de rotting niet kunt zien, ik werd hier gelukkig op gewezen voor dat ik ze kocht.
Je kunt overigens de rotte plek er uit snijden en de vrucht gewoon eten, niets aan de hand.
Als je wil kun je de vrucht door de midden snijden en hem uit lepelen of je kunt hem zonder te schillen eten als een appeltje. In de schil zitten natuurlijk de meeste vitamine en is naar mijn idee ook het lekkerst.



2 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik kende ze al door Pierre :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja dat zal wel ja, ik had ze nog nooit gegeten maar ze zijn erg lekker

      Verwijderen