dinsdag 4 maart 2014

De E-nummers




De E nummers

E nummers zijn door de EU goed gekeurde toevoegingen.
Die toevoegingen worden gebruikt om

1.     voedsel langer houdbaar te maken.
2.     Om smaken te versterken
3.     Kleuren toe te voegen
4.     Producten dikker of dunner te maken

Als je op een ingrediëntenlijst kijkt zijn de E nummers niet te missen.
Wij Nederlanders houden van de uitdrukking  “What you see is what you get” maar als ik al die E nummer zie snap ik persoonlijk totaal niet meer  wat er staat.
Daar krijg je dus niet echt een “What you see is what you get” gevoel van.

Van de pot Nutella in je keukenkast tot in sommige thee soorten, overal zitten ze in.
Zo heb je bijvoorbeeld het nummer E-951 dit E-nummer is een zoetstof, zijn naam is Aspartaam en is een zenuwgif. 
Waarom stoppen ze dat nou weer in ons eten?
Aspartaam staat vooral bekent om zijn vele bijwerkingen zo als depressies, duizeligheid, migraine en nog veel meer.
Aspartaam is ook kanker verwekend vooral lymfklier kanker en nier kanker komen naar boven bij dit product.   
Of wat dacht je van E-102  dit E-nummer kom je  bijvoorbeeld tegen in de gele m&m’s of andere gele snoepjes.
E-102 is een felgekleurde synthetische stof en wordt ook gebruikt voor textiel en cosmetica.
E-102 wordt vaak ook weer verwerkt met n andere E-nummer om het te vermengen tot andere kleuren.
Bijvoorbeeld E-133 is een blauwe stof, als ze E-102 mengen met E-133 krijg je een groene kleur.
Zo zijn er nog veel meer gekke en synthetische stoffen in ons voedsel verwerkt.

In chips zit vaak E-621 dit nummer zorgt er voor dat je hersenen het seintje dat je verzadigd bent minder goed kunnen door geven, waar door je dus de hele zak leeg eet...
Oooh zit dat zo?!

Ik snap niet waarom sommige E-nummers zijn goed gekeurd.
Er zijn mensen die de E-nummers helemaal vermijden, dat kan ik me wel voorstellen maar het lijkt me wel lastig.
Ik raad aan om de ingrediëntenlijst t lezen van alles wat je wilt kopen.
Staan er super veel E-nummer op dat leg ik het product terug in het schap.  

Tenzij ik een snoep dag heb natuurlijk!
  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten