woensdag 19 februari 2014

Maak je eigen muesli


Een doe het lekker zelf ontbijt.

Muesli met magere yoghurt lijkt heel gezond maar vaak als ik de verpakking lees van ontbijt granen als Muesli en vooral Cruesli zitten daar veel toegevoegde suikers in.
Er zit vaak ook gedroogde bananen met honig of rietsuiker in.
Vooral Cruesli zit vol met suiker, daarom is het natuurlijk ook zo lekker.
Zo heb je bijvoorbeeld “Cruesli Balans” in een licht blauw pak.

Een ingrediënten lijst werkt van boven naar beneden, het eerste ingediend zit er het meeste in en het laatste ingrediënt zit er het minste van in.

Het derde ingrediënt van de "Cruesli Balans" was suiker! 
Al vrij snel in de 2 de regel stond "Glucosestroop" verder op in het lijstje stond "Karamel" en als laatste ingrediënt  stond er "conserveringsmiddel" (zwaveldioxide) wat betekend dat nou weer?
Dat heb ik dus even ingetikt in Google, zwaveldioxide wordt gebruikt voor het bleken van meel. Waarschijnlijk omdat het mooier is en misschien blijft t ook wel langer houdbaar?     
Erg jammer dat ze op dit pak het woord “Balans” mogen zetten, zo wordt je dus misleid naar mijn mening.

Daarom maak ik mijn eigen muesli! Zo weet je zelf wat er in gaat.
Ingrediënten:

·        Hazelnoten (zonder jasje)
·        Amandelen (ongezout)
·        Havermout
·        Spelt vlokken
·        Rozijnen

Het maak niet zo veel uit hoe veel gram je van elk ingrediënt neemt, het is jou muesli maak er wat lekkers van.
De hazelnoten en amandelen sla ik in stukken, ik leg ze in een thee doek en sla er op met een pan



Dan doe ik de rozijnen, havermout en de spelt vlokken er bij.




Ik deel deze muesli samen met mijn moeder en die heeft er liever geen lijnzaad in, maar mocht je het fijn vinden om er toch lijnzaad in te doen, zou ik dat zeker aan raden, je kan er bv ook hennepzaad in doen. en als variatie goj bessen i.p.v. rozijnen.



ik eet mijn muesli met magere yoghurt en kaneel.
Zelf doe ik er geen suiker op, door de rozijnen vind ik het al zoet genoeg.
ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, wat eet jij het liefst voor ontbijt? 

    


Geen opmerkingen:

Een reactie posten