woensdag 26 februari 2014

Geschiedenis, Feiten en Fabels van de Sauna




De sauna.

sommige mensen haten het maar ik daar in tegen ben er gek op!
De sauna is al heel oud!
De Grieken maar ook de indianen gebruikte de sauna al, de indianen noemden het de “zweet hut”.
Die hutten zagen er uit als een ronde (koepel-achtige) tipi.
De mannen moesten flink wat tijd brengen in deze zweet hut voor spirituele reiniging als voorbereiding op de zonedans.
Nou blijkt de sauna niet alleen goed te zijn voor de spirituele reiniging maar ook goed voor het reinigen van het gehele lichaam.

Maar wat doet de sauna dan eigenlijk met je lichaam?

Door het warmer worden van het lichaam gaat je hartslag omhoog dat is erg goed voor de bloedsomloop.
Als je lichaamstemperatuur stijgt verbreedden de vloedvaten zich waardoor het bloed sneller gaat stromen. Wist je dat blauwen bessen het zelfde effect hebben op de bloedvaten! 
De sauna blijkt ook erg goed te zijn voor de bloeddruk.
Als je lichaamstemperatuur stijgt,  stimuleer je daar mee de afweerstoffen die er voor zorgen dat je lichaam zichzelf reinigt.
Dit is vergelijkt baar met wat je lichaam doet bij een griepje.
Door het “shocken” van je lichaam met de overgang van warm naar koud wordt weerstand opgekrikt en Je wordt hier door dus ook minder vatbaar voor de griep.
Je stimuleert ook de bloedvaten die erg actief zijn in de sauna door het verbreden bij warmte en het vernauwen bij kou.  
Een goede bloedsomloop is weer erg goed voor de huid, ook verlies je de doden huidcellen door een sauna bezoek.
En kom je terug met een heerlijk zacht huidje.

De sauna en afvallen, Feit of fabel?

Als de hartslag in rust is slaat hij bij een volwassenen zo’n 60 tot 70 keer per minuut. bij vet verbranding moet de hartslag flink hoger zijn, ik geloof iets van 120 of 130.
Als je lichaamstemperatuur stijgt gaat de hartslag om hoog. 
Je zou denken dat als je zweet en je hartslag omhoog gaat dat je dan vet verbrand.
Dat is ook wel zo maar ik denk zelf niet dat je hartslag in de sauna zo hoog komt om echt vet te verbranden.
Als je vet verbrand in de sauna denk ik dat dat minimaal zal zijn.
Als je, je zou wegen voor en na het sauna bezoek kan het zijn dat je weldegelijk verschil ziet.
Dat komt omdat je heel wat vocht verliest.  
Geen vet verbranding dus maar de sauna is zeker heel gezond voor het lichaam en ook voor de geest.

Geniet van de sauna, rust en stilte kan ook er goed zijn voor het lichaam.
Blijf goed drinken en have fun.



4 opmerkingen:

  1. Ik vind de sauna echt heerlijk!
    Ik kan daar zo van genieten haha.
    Fijn artikel! Ik volg je nu via bloglovin":) Volg je me terug?
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heerlijk he de sauna ;) leuk dat je me nu volgt, natuurlijk volg ik je terug!

      Verwijderen